Maria Tănase: povestea de viață, Pasărea Măiastră a muzicii românesti, o voce inconfundabilă și o viață dedicată muzicii

0
1120
Mormantul Mariei Tanase

În istoria muzicii românești, numele Mariei Tănase răsună cu aceeași putere și mister cu care vocea ei a captivat generații întregi. Maria Tănase, supranumită și „Pasărea Măiastră”. Născută în 1913, în București, și dispărută mult prea devreme în 1963, Maria Tănase este o legendă a cântecului popular românesc, dar și o personalitate complexă și fascinantă, care a lăsat o amprentă de neșters asupra culturii naționale.

Copilăria și debutul în lumea artistică

Maria Tănase a crescut într-o familie modestă, din Mahalaua Cărămidarilor. Dragostea pentru muzică i-a fost insuflată încă din copilărie, în special de către mama sa. Cu toate acestea, talentul ei a fost descoperit întâmplător de către Cristache Ciolac, un cunoscut instrumentist al vremii.

În anii ’30, Maria și-a făcut debutul pe scenă, cântând în restaurante și localuri din București. Deși repertoriul ei era divers, inima ei bătea pentru cântecele tradiționale românești, pe care le colecționa cu pasiune și le interpreta cu o dăruire aparte.

Deși a interpretat multe cântece populare de-a lungul carierei sale, nu este ușor de precizat cu exactitate care a fost „prima” ei melodie înregistrată sau interpretată în public, având în vedere că multe dintre înregistrările sale timpurii s-au pierdut sau nu au fost documentate suficient.

Cu toate acestea, în anul 1934, Maria Tănase a înregistrat pentru prima dată la Radio și, deși nu putem afirma cu certitudine care a fost exact prima melodie din acea sesiune, este evident că această perioadă a marcat începutul carierei sale de înregistrare și a consacrării sale ca artistă.

Dacă ne referim strict la primele înregistrări pe discuri, ele datează din jurul aceleiași perioade, mijlocul anilor ’30, când Maria Tănase a început să colaboreze cu case de discuri și să înregistreze unele dintre cele mai cunoscute și iubite melodii din repertoriul său. Fără a avea o documentare exactă a fiecărei piese în ordinea înregistrării, este greu să stabilim care a fost „prima” melodie înregistrată pe disc.

Pentru a obține o informație exactă, ar fi necesară o cercetare amănunțită în arhivele Radio România sau ale caselor de discuri cu care Maria Tănase a colaborat.

Ascensiunea și consacrarea

În scurt timp, Maria Tănase a devenit un nume recunoscut pe scena muzicală bucureșteană. Vocea ei unică, capabilă să transmită o paletă vastă de emoții, de la bucurie la tristețe, de la nostalgie la pasiune, a făcut-o inconfundabilă. Era o perioadă în care radio-ul avea un rol esențial în promovarea artiștilor, iar Maria a știut să folosească acest mediu în avantajul ei.

După al Doilea Război Mondial, Maria Tănase a început să cânte și pe marile scene din Europa. Parisul, orașul luminilor, a fost primul care a primit-o cu brațele deschise, fiind urmat de alte capitale europene.

Repertoriul și originalitatea

repertoriul său extins acoperă o paletă largă de cântece populare din diverse regiuni ale țării, cântece de dor, balade, dar și melodii urbane, șlagăre ale vremii și adaptări personale.

Iată câteva dintre cele mai cunoscute și îndrăgite piese din repertoriul Mariei Tănase:

  1. „Lume, lume” – Poate unul dintre cele mai faimoase cântece ale sale, această melodie abordează teme universale despre efemeritatea vieții și destinul omului.
  2. „Cine iubește și lasă” – Un cântec despre dragostea trădată, cu un mesaj puternic și o interpretare pasională.
  3. „Doda, doda” – O melodie cu rădăcini în folclorul românesc, plină de nostalgie și dor.
  4. „Aseară ți-am luat basma” – Un cântec vesel și jucăuș, care vorbește despre flirt și dragoste.
  5. „Bun îi vinul ghiurghiuliu” – O celebrare a vinului și a bucuriei de a trăi.
  6. „Ciuleandra” – O piesă ritmată și energică, care a devenit emblematică pentru stilul ei unic.
  7. „Foaie verde și un chiper” – O baladă tradițională despre dragostea neîmpărtășită.
  8. „Marioară de la Gorj” – O melodie plină de nostalgie și sentimente, evocând frumusețea naturală a regiunii Gorj.
  9. „Pana când nu te iubeam” – O reflecție lirică asupra dragostei și a transformărilor pe care le produce în sufletul omului.
  10. „Uhai, bade” – O altă piesă vibrantă și plină de viață, care evidențiază vocea puternică și expresivă a Mariei Tănase.

Repertoriul Mariei Tănase este vast și diversificat, acoperind o mulțime de teme și stări emoționale. De-a lungul carierei sale, a reușit să aducă în prim-plan frumusețea muzicii tradiționale românești, adaptând-o și modernizând-o într-o manieră care a făcut-o accesibilă și iubită de un public larg, atât național, cât și internațional. Indiferent de genul muzical abordat, Maria Tănase a imprimat fiecărei piese o notă personală și autentică, ce a transformat-o într-o operă de artă inconfundabilă.

De asemenea, Maria Tănase a avut curajul să experimenteze și să colaboreze cu artiști din diverse domenii. A fost o perioadă în care muzica sa s-a intersectat cu teatrul și filmul, oferind publicului o experiență artistică completă.

Arestarea și întâmplări din viața sa

Viața Mariei Tănase a fost plină de evenimente care au contribuit la mitul artistei. Una dintre cele mai cunoscute povești este aceea legată de refuzul ei de a cânta în fața Regelui Carol al II-lea, din cauza unui conflict anterior. Această atitudine nonconformistă a evidențiat personalitatea ei puternică și independentă.

Într-o altă ocazie, în timpul unui turneu în Israel, Maria a interpretat o melodie în limba ebraică, emoționând profund audiența. Acest gest a demonstrat nu doar versatilitatea sa vocală, dar și capacitatea de a se conecta cu diverse culturi.

Maria Tănase a trăit într-o epocă plină de provocări. A fost martora ascensiunii și decăderii regimurilor politice, a războaielor și transformărilor sociale. Personalitatea sa vibrantă a fost adesea în conflict cu autoritățile vremii. În ciuda presiunilor și cenzurii, Maria a rămas autentică, refuzând să-și compromită principiile sau arta.

În timpul regimului comunist instaurat în România după cel de-al Doilea Război Mondial, mulți artiști, scriitori și intelectuali au fost văzuți cu suspiciune de către autorități, fiind considerați potențiali „elemente dușmănoase” sau „contrarevoluționare”. Maria Tănase nu a fost o excepție de la această atmosferă de frică și represiune. În 1952, artista a fost arestată sub acuzația de „uneltire împotriva orânduirii sociale”, deși nu existau dovezi solide care să susțină această acuzație.

Perioada arestării a fost una extrem de dificilă pentru Maria Tănase, având în vedere statutul ei de figură publică și impactul pe care această situație l-a avut asupra imaginii și carierei sale. Cu toate acestea, datorită intervențiilor din partea unor personalități importante și a susținerii publicului, a fost eliberată după o perioadă relativ scurtă de detenție.

Acest episod a avut un impact profund asupra Mariei Tănase, atât din punct de vedere personal, cât și artistic. După eliberare, a continuat să cânte, dar cu o notă de melancolie și tristețe adâncă în multe dintre interpretările sale.

Relația cu contemporanii ei și viața amoroasă

Unul dintre aspectele mai puțin cunoscute din viața Mariei Tănase este interacțiunea ei cu celelalte personalități culturale ale vremii. Artista s-a înconjurat de scriitori, artiști și muzicieni renumiți. Printre prietenii și admiratorii săi se numărau Lucian Blaga, Tudor Arghezi și George Enescu. Relațiile sale cu aceste figuri marcante ale culturii românești i-au influențat, fără îndoială, parcursul artistic.

Maria Tănase, ca multe alte personalități proeminente, a avut o viață amoroasă complexă și intensă, care s-a impletit adesea cu cariera sa artistică. Totuși, multe detalii ale vieții sale private au rămas discrete și, de-a lungul timpului, s-au amestecat cu legende și speculații.

Se cunoaște că Maria Tănase a avut relații cu mai mulți bărbați de-a lungul vieții sale, unele de scurtă durată, altele mai serioase și de lungă durată.

Unul dintre partenerii săi de viață, cu care se zvonește că a avut o relație pasională și tumultuoasă, a fost scriitorul Camil Petrescu. Se spune că relația lor a fost una complicată, marcată de momente de gelozie, dar și de o afinitate artistică și intelectuală profundă.

În cercul ei de apropiați, Maria Tănase a avut prieteni și admiratori din rândul artiștilor și intelectualilor vremii, precum Lucian Blaga, George Enescu sau Tudor Arghezi, dar nu există dovezi clare despre relații amoroase cu aceștia.

De-a lungul anilor, există mențiuni și despre posibile legături cu alte personalități, dar multe dintre aceste afirmații sunt bazate pe speculații și zvonuri, care nu pot fi confirmate cu certitudine.

Un aspect important de menționat este că Maria Tănase era o femeie independentă și puternică, într-o perioadă în care societatea era predominant patriarhală. Acest lucru, combinat cu statutul său de vedetă și cu spiritul său liber, a făcut-o subiectul multor zvonuri și speculații.

În final, viața amoroasă a Mariei Tănase, ca și cea a altor artiști faimoși, rămâne învăluită într-un amestec de fapte, legendă și mister.

Colaboratoare a Securității

Conform unor surse, Maria Tănase ar fi fost recrutată de Siguranța Națională (precursorul Securității) în anii ’40. Totuși, contextul acelei perioade trebuie înțeles corect. Regimul comunist se instala în România, și mulți oameni, inclusiv artiștii, erau presați sau manipulați să colaboreze cu noile autorități.

Nu există dovezi clare că Maria Tănase ar fi avut un rol activ ca informator sau că ar fi prejudiciat în mod direct pe cineva. Unii susțin că colaborarea sa a fost superficială și că nu a avut un impact semnificativ asupra altor persoane.

Este important să menționăm că multe dintre aceste acuzații și dezvăluiri trebuie privite în contextul lor istoric și politic. După căderea regimului comunist, multe informații au fost folosite în lupte politice sau pentru discreditarea anumitor personalități. De asemenea, colaborarea cu regimul nu însemna neapărat trădare sau complicitate. Mulți au fost forțați sau manipulați să coopereze, iar alții au văzut în aceasta o modalitate de a se proteja pe ei înșiși sau pe cei dragi.

Maria Tănase rămâne una dintre cele mai mari voci ale muzicii românești, iar contribuția sa culturală este incontestabilă. Dezbaterile privind posibila sa colaborare cu Siguranța sau Securitatea nu ar trebui să eclipseze talentul și moștenirea sa artistică.

Provocările și conflictul cu regimul comunist

Maria Tănase, la fel ca mulți alți artiști și intelectuali din România anilor ’40 și ’50, a avut momente de tensiune cu regimul comunist, care controla cu strictețe toate aspectele vieții sociale și culturale. Comuniștii au promovat arta care corespundea directivelor și ideologiei lor, iar orice abatere era privită cu suspiciune.

Repertoriul Mariei Tănase, care cuprindea cântece populare, balade și melodii urbane, nu s-a aliniat întotdeauna cu directiva oficială a regimului, care promova realismul socialist. Existau piese în repertoriul său care puteau fi interpretate ca fiind critice sau nostalgice față de vechiul regim sau ca reflectând valori non-comuniste.

În ciuda popularității sale, Maria Tănase a fost adesea văzută cu suspiciune de autoritățile comuniste din cauza asocierilor și conexiunilor sale cu elitele culturale și intelectuale care erau adesea în conflict cu regimul. Unii dintre prietenii și colaboratorii săi au fost arestați sau marginalizați de regim, ceea ce a plasat-o într-o poziție dificilă.

Așa cum am menționat anterior, în 1952, Maria Tănase a fost arestată sub acuzația de „uneltire împotriva orânduirii sociale”. Acest incident a avut un impact profund asupra Mariei Tănase, marcând-o atât personal, cât și profesional.

Sub regimul comunist, libertatea de expresie era restricționată, iar artiștii, inclusiv Maria Tănase, trebuiau să navigheze cu precauție în ceea ce privește alegerea repertoriului, interpretarea și declarațiile publice. Oricare dintre acestea putea fi interpretate ca un act de disidență sau opoziție față de regim.

Deși Maria Tănase a avut conflicte cu regimul comunist, ea a rămas profund respectată și iubită de către publicul român, care a văzut în ea un simbol al autenticității, rezistenței culturale și spiritului românesc.

 

Mormantul Mariei Tanase din Cimitirul Bellu

Sfârșitul și moștenirea sa

Maria Tănase a decedat la data de 22 iunie 1963, la doar 49 de ani. Ea a suferit de cancer la plămâni, care, din nefericire, a evoluat rapid. Aceasta a fost cauza oficială a morții sale.

De-a lungul vieții sale, Maria Tănase a fost o fumătoare înrăită, ceea ce ar putea să fi contribuit la dezvoltarea bolii. Totuși, această boală a evoluat surprinzător de repede, ținând cont că primele simptome au fost observate în 1962 și, în mai puțin de un an, artista s-a stins din viață.

Pierderea Mariei Tănase a fost profund resimțită în lumea artistică românească și de către admiratorii săi. Ea rămâne până astăzi una dintre cele mai iubite și respectate voci ale muzicii românești.

Astăzi, Maria Tănase este considerată o veritabilă ambasadoare a culturii românești, fiind cunoscută și apreciată în întreaga lume. Muzeul Mariei Tănase din București este un sanctuar dedicat artei și vieții acestei artiste excepționale, unde vizitatorii pot descoperi povestea ei fascinantă și pot asculta înregistrările care au făcut-o celebră.

În încheiere, povestea de viață a Mariei Tănase este una despre pasiune, dăruire și dragoste pentru muzică și cultura românească. Ea a rămas în inimile tuturor celor care au avut privilegiul să o asculte și reprezintă un simbol al valorilor și tradițiilor autentice ale României.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.